Home » Over stress, angst en burn-out » 10 Manieren om je angst te beteugelen
Niet langer vasthouden aan angst opent de deur naar vrijheid en innerlijke rust

10 Manieren om je angst te beteugelen

door | 26 okt, 2023 | Body Mind Release, Over stress, angst en burn-out

Of het nu faalangst, succesangst of zelfs angst voor angst is. We hebben allemaal wel eens last van angst en het kan een echt struikelblok zijn dat je ervan weerhoudt om echt vrij te leven.

Wist je dat je angst in bedwang kunt houden? Er zijn verschillende manieren om angst te overwinnen

Hier zijn mijn tien tips

  1. SCHEID REALITEIT VAN WAT JE DENKT OF ZELFS GELOOFT

Vraag jezelf af wat er echt aan de hand is, zoek de feiten en plaats ze boven je gevoelens.

  1. WAAR KOMT JE ANGST VANDAAN?

Zoek uit wat het is in een situatie dat je triggert. Door het te herkennen, kun je het te bestrijden.

  1. WEET WAAR ANGST ZICH BEVINDT IN JE LICHAAM

Angst neemt vaak fysiek de overhand. Het kan je beïnvloeden op verschillende manieren. Herken of/hoe angst je fysieke lichaam beïnvloedt Kijk wat je moet doen of je lichaam te helpen. Bijvoorbeeld: als je stress in je nek vasthoudt, ontspanningsoefeningen doen, een warme kruik ertegenaan leggen of naar een fysiotherapeut gaan.

  1. KIJK NAAR WAT GOED GAAT

Maak elke dag een lijst van 1-3 dingen die goed gaan. Het maakt niet uit hoe groot of klein het is, het kleinste goede helpt de geest positief te laten denken. En waar positiviteit is, is geen plek voor angst.

  1. LUISTER NAAR JE INNERLIJKE STEM

Vaak weten we anderen wel te overtuigen. Waarom dan niet jezelf? Als je het niet tegen een vriend zou zeggen, zeg het dan ook niet tegen jezelf. Spreek positief tegen jezelf en herinner jezelf aan je sterke punten.

  1. DIE ANGST BLIJFT NIET HE.

Herinner jezelf eraan dat het gevoel en het moment voorbij zullen gaan. Concentreer je op de positieve uitkomst van de situatie, de leermomenten in plaats van op het enge ertussenin.

  1. BEKIJK HET GLAS HALFVOL

Voorstelling is iets heel krachtigs, en hoe je je voelt over je situatie bepaalt hoe je reageert. Dus denk positief en je geeft jezelf een veel grotere kans op succes. Dit gaat niet van de ene op de andere dag; oefen met slechts één gedachte. Wat is één terugkerende negatieve/angstige gedachte die je hebt? Werk eraan om deze ene gedachte om te keren. Na verloop van tijd zal dit een gewoonte worden.

  1. ADEMHALINGSOEFENINGEN

Ademen helpt je lichaam te centreren; als je stopt met ademen, stopt je hart met kloppen. Je kunt een aardingsoefening doen, of zelfs gewoon 5 diepe, lange ademhalingen nemen op een willekeurig moment om jezelf te kalmeren en te centreren. Het is het beste om je dag hiermee te beginnen, maar voel je vrij om de hele dag door te oefenen.

  1. CREËER EEN VEILIGE RUIMTE

Als je je veilig en geborgen voelt, is er geen ruimte voor angst. Zoek een veilige plek waar je je kunt terugtrekken als je je slecht voelt – of dit nu een echte plek is zoals je slaapkamer, of een plek in je gedachten. Dit gevoel van troost kan je kalmeren en je in staat stellen je angst onder ogen te zien.

  1. BOEK EEN BODY MIND RELEASE TRAJECT

In een wereld vol stress en zorgen kan angst soms overweldigend zijn. Body Mind Release biedt een weg naar bevrijding van deze emotionele gevangenis. Het begint met bewustwording, waarbij je diep graaft om de wortels van je angsten te begrijpen. Het proces gaat verder met emotionele verwerking, waarbij je lang opgekropte emoties en traumatische ervaringen een plek geeft.

Wat BMR echt krachtig maakt, is de mogelijkheid om negatieve overtuigingen te herprogrammeren. Je leert om die innerlijke stemmen te veranderen, die je vertellen dat je niet goed genoeg bent of dat er altijd iets ergs zal gebeuren. De stress die je angst voedt, wordt verminderd door ademhalingsoefeningen en ontspanningstechnieken.

Terwijl je BMR verkent, ontstaat zelfbewustzijn. Je begint jezelf en je reacties op angst beter te begrijpen, wat je helpt om de controle terug te nemen. Je leert ook om jezelf te accepteren met al je kwetsbaarheden en angsten zonder oordeel.

De reis met BMR resulteert vaak in betere slaap, omdat angstniveaus verminderen. Je begint te floreren en ervaart een diep gevoel van welzijn. Al met al is Body Mind Release een pad naar innerlijke rust, waarbij je angsten worden ontrafeld en getemd, waardoor je de vrijheid krijgt om te leven zonder de last van constante zorgen.”

 

Over mij

Blogs. Ik schrijf ze om voor jou herkenning te creëren. Schrijven helpt mij voor mezelf om gedachten op een rijtje te zetten. Teruglezen geeft mij vaak nieuwe inzichten. Daarom zet ik het als gecertificeerd e-coach ook in bij sommige trajecten. Een dagboek dat terug praat.

Gerelateerde artikelen

De kracht van positieve gedachten

De kracht van positieve gedachten

Hoe vaak zeg jij tegen jezelf dat je iets niet kunt, of durft. Of dat je jezelf spiegelt aan die ander die alles veel beter kan? Je doet dit zo vaak en onbewust dat je het als je waarheid gaat zien. Als je dit soort woorden maar vaak genoeg tegen jezelf herhaalt, wordt het vanzelf je waarheid. Bijzonder is te zien dat het negatief sturen van onze gedachten vaak geen enkele moeite kost. Onze gedachten positief draaien is vaak dan weer een uitdaging. En toch kan het. Ik ga je uitleggen hoe.

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin